Livelo Support

Vi gillar verkligen vår cykel och vi hoppas att du också ska göra det. Här på supportsidorna har vi samlat information som hjälper dig att förstå hur din cykel fungerar och snabbt komma igång med att cykla. Du hittar också tips på hur du tar hand om din cykel för att den ska rulla många mil utan problem. Vår nya instruktionsfilm för 2022-modellen kan du se ovan och om du klickar på denna länk: Livelo Bikes instruktionsfilm

Om du inte hittar svar på dina frågor eller saknar någon information, är du såklart välkommen att höra av dig till oss på Livelo.

FAQ

  • Grattis till din nya Livelo! Innan du börjar använda den är det några saker vi skulle vilja göra dig uppmärksam på för att komma igång, cykla säkert och ha så mycket nytta och nöje av din Livelo som möjligt.

    Om du får hemleverans av din cykel är det av yttersta vikt att du kontrollerar emballaget vid mottagandet. Anmärkning om synlig skada ska göras omedelbart vid godsets mottagande och antecknas i transporthandlingen eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av chaufför eller utlämnare. Vi rekommenderar även att du tar en bild på emballaget om det är skadat för att försäkra dig om att du inte ska lida någon skada vid eventuell transportskada.

    Får du din Livelo levererad hem till dig, var noga med att inte rulla den över någon av klamrarna som kartongen är ihopsatt med – det är lätt hänt, och då riskerar du att få punktering.

  • OBS: Stå brevid cykeln utan tryck på pedalerna vid start för att förhindra kalibreringsfel.

    På den vänstra övre delen av batteriet finns en silverfärgad knapp, (A). Tryck på den en gång.

    På vänstra delen av styret hittar du av/på-knappen (J). Håll in den tills du ser att displayen lyser upp.

    Vi rekommenderar att du låser batteriet när du lämnar cykeln under kortare perioder. Låset (G) hittar du till höger på batterihållaren.

  • Du kan byta sadel om du vill, men var noga med att aldrig höja den högre än markeringen på sadelstolpen. Om du är väl över medellängd så finns det att beställa en förlängd sadelstolpe under fliken reservdelar.

  • Parkeringsbromsen (F) hittar du vid det vänstra bromshandtaget. Håll in bromshandtaget (G) och för parkeringsbromsen till höger. Nu är cykeln i friläge.

  • 1. Tryck på batteriets startknapp (A) eller startknapp (B). Lamporna (C) tänds.

    2. Tryck och håll in av-/påknappen (J) på styret tills displayen (E) tänds. Undvik att belasta pedalerna innan displayen startats upp eftersom kalibreringen av elsystemet kan påverkas av belastning på pedalerna.

    3. Tryck in frambromsen (G) och för samtidigt reglaget (F) åt höger för att frigöra parkeringsbromsen.

    4. Nu kan du ge dig iväg. Vi rekommenderar att du använder bakhjulsbromsen till att börja med. Det är det högra bromshandtaget.

    5. Tänk på att luta dig framåt och lägga vikten på styret för att uppnå bästa stabilitet.

    6. Justera elassistansnivån efter behov med plusknappen (H) och minusknappen (I). Där justerar du hur mycket du vill att elmotorn ska hjälpa till. Den går från 1 till 5 där 5 ger maximalt med kraft.

    7. Var försiktig när du cyklar de första gångerna, det är skillnad att cykla på tre hjul istället för två. När du svänger vill cykeln ”dra” åt motsatt håll och ett tips är att luta sig lätt åt det hållet du svänger för att motverka det.

  • Under det högra handtaget hittar du två ”paddlar” (C och D).

    Den du har närmast dig (C) trycker du på om du vill ha en lättare växel och den paddel som sitter bakom, ifrån dig, (D) trycker du på om du vill ha en tyngre växel.

Skötsel och råd

  • 1. Det är viktigt att du tar hand om din cykel för att förlänga livstiden och minska onödigt slitage.

    2. Se till att alltid ha välpumpade däck för att undvika onödig förslitning på däcken. Det minskar också friktionen och risken för punktering.

    3. Håll din cykel ren – lera, grus och vägsalt sliter på den. Var noga med att inte använda rengöringsmedel på områden där det kan tränga in, såsom vid pedaler, vevlager, nav och kedja. Då finns det risk att fettet som skyddar mot rost försvinner.

    4. När du har rengjort cykeln är det viktigt att du smörjer rörliga delar som växlar och kedja.

    5. Hör du någon form av missljud, kontakta omgående Livelo eller din lokala cykelhandlare.

    6. Undvik stora temperaturskillnader för att skydda cykelns komponenter. T ex vid väldigt kallt väderlag, undvik att ta cykeln direkt in från kylan till rumstempererat utrymme.

    7. Märker du att effekten på någon av handbromsarna minskar bör du omgående kontakta Livelo eller din lokala cykelhandlare. Orsaken kan vara utslitna bromsklossar, luft i bromssystemet, hydraulolja som måste fyllas på eller läckage.

  • VIKTIGT!

    Ett batteri som hanteras på fel sätt kan orsaka skada och får en kortare livslängd. Därför är det viktigt att du förstår hur batteriet ska hanteras och laddas.

    OBS!

    Om Du nattparkerar på offentlig plats ska Du ALLTID ta ur batteriet ur cykeln. Då nytt batteri endast säljs av Livelo Bikes och mot uppvisande av kvitto minimerar det risken för stöld.


    Teknisk specifikation:
    Batterityp:
    Li-Ion, högkapacitets Samsung-celler

    Batteriets kapacitet:
    13,6 Ah, 490 Wh

    Laddtid:
    6 timmar

    Batteriets vikt:
    2,45 kg

    Antal laddcykler:
    Minst 500

    1. Ett fulladdat batteri räcker för en cykeltur på 30 till 80 km innan det behöver laddas igen. Räckvidden påverkas av hur du kör din cykel. För att få så lång räckvidd som möjligt kan du trampa mer, dra ner elassistansnivån, cykla långsamt och undvika att accelerera på låga växlar. Räckvidden blir också längre om du regelbundet smörjer rörliga delar och pumpar däcken väl.

    2. Ha ALLTID batterihållaren låst under färd. Batteriet och kontakterna kan skadas om det sitter löst.

    3. Faktorer som ger kortare räckvidd är: låg temperatur, motvind, uppförsbackar, mjukt vägunderlag och tung last.

    4. Vi rekommenderar att du laddar batteriet efter varje gång du använt cykeln. Då håller batteriet längre och risken att batteriet skadas minskar.

    5. Batteriet laddas avmonterat från cykeln. Vintertid kan det vara en bra idé att ladda batteriet inomhus. Batteriets kapacitet blir lägre vid uppladdning i temperaturer under -5 grader.

    6. Använd endast medföljande laddare. Garantin gäller enbart om du använder medföljande laddare. Andra laddare kan skada batteriet och det elektriska systemet.

    7. Använd endast laddaren i torr miljö.

    8. Se till att ha torra händer när du hanterar laddaren.

    9. Rör inte laddaren vid åskväder.

    10. Anslut endast laddaren till elnätet när du ska ladda batteriet.

    11. Stoppa laddningen omedelbart om du hör ovanliga ljud, upptäcker läcka eller om du misstänker att något är fel med batteriet.

    12. Ta inte isär batteriet. Batteriet är förseglat. Garantin gäller inte om förseglingen är bruten.

    13. Batteriet får inte hettas upp eller skadas. Ett skadat batteri kan läcka giftiga kemikalier.

    14. Doppa inte batteriet i vatten eller annan vätska.

    15. Håll batteriet utom räckhåll för barn.

    16. Ladda inte cykeln i direkt solljus.

    17. Se till att ventilationen är god under laddning.

  • 1. Lås upp batterilåset (A) med nyckeln.

    2. Lyft upp batteriet (B) ur hållaren (C) och placera det på ett torrt ställe skyddat från solljus.

    3. Anslut laddaren (D) till vägguttaget (220V)

    4. Anslut laddaren (D) till batteriet (G). Var försiktig med gummipluggen (E), stroppen som håller den på plats kan lätt gå av.

    5. När CHARGE-lampan (F) på laddaren (D) lyser grönt, koppla ur laddaren från batteriet (B). Då är batteriet fullt uppladdat. Det tar cirka sex timmar att ladda upp ett helt urladdat batteri. Undvik att lämna batteriet inkopplat till laddaren i mer än tolv timmar.

    6. Koppla ur laddaren (D) från vägguttaget.

    7. Djupurladdning kan skada batteriet. Det är ingen fara om batteriet tar slut under en cykeltur, men kom ihåg att ladda det igen så snart som möjligt. Det finns då fortfarande kraft kvar i batteriet även om det inte är tillräckligt för att driva motorn. Batteriets självurladdning gör att det långsamt tappar kraft även när det inte används. Laddas batteriet ur helt finns det risk för att det inte kan laddas upp igen. Därför är det viktigt att ladda batteriet så snart uppladdningsnivån börjar bli låg.

Inställningar och reparationer

  • 1. Den övre delen av displayen (A) ger dig information om cykelns hastighet. Det finns tre olika lägen. AVG visar genomsnittlig hastighet, MAX är maxhastighet och SPEED anger aktuell hastighet.

    2. Displayen hjälper dig också att hålla koll på batteriets uppladdningsnivå (B). 100 procent betyder att batteriet är fullt uppladdat.

    3. Vald elassistansnivå (C) anges med siffrorna 0 till 5.

    4. Längst ner på displayen (D) visas information om hur långt och hur länge du har kört. Körd distans visas på tre olika sätt. Trip mäter körd sträcka när elystemet är påslaget och kan nollställas när du vill. Du nollställer genom att att välja Trip och sen hålla in plusknappen (H) och minusknappen (I) samtidigt. När du nollställer Trip nollställs även AVG, MAX och Time.

    5. ODO visar också körd sträcka med elsystemet påslaget, men kan inte nollställas utan visar total körd distans.

    6. Dist beräknar räckvidd med elassistans utifrån hur mycket kraft som krävs för stunden. Dist varierar under körning och ger bara en ungefärlig uppskattning av batteriets räckvidd.

    7. Time är ett tidtagarur som visar hur länge du har kört sedan senaste nollställning. Du nollställer tidtagaruret genom att välja Time och sen hålla in plusknappen (H) och minusknappen (I) samtidigt.

    8. Vilken typ av information som ska visas i den övre och undre delen av displayen väljer du genom att trycka in och snabbt släppa av-/påknappen (G). Med två snabba tryck på av-/påknappen (G) kommer du in i menyn för avancerade inställningar. För att komma tillbaka till huvudmenyn trycker du snabbt två gånger på av-/påknappen.

    9. Datum och tid. För att ställa in datum och tid dubbelklickar du på plusknappen (H) och tar dig via minusknappen (I) ner till "time".

    10. På den nya modellen från 2020 kan du aktivera och välja ett lösenord som då behövs för att starta displayen. Detta kan vara ett bra skydd för att förhindra att cykeln hamnar i fel händer.

    Aktivera lösenord: Dubbelklicka på plusknappen, bläddra med plusknappen ner till "start password". Tryck på startknappen. Använd plus- och minusknappen för att välja ditt lösenord. När du är klar trycker du på startknappen igen. Därefter går du upp till "start input" och ändrar till "ON". Hädanefter kommer du behöva fylla i rätt lösenord varje gång du startar displayen. Lösenordet är kopplat till din senaste lösenords-inställning.

    *Du kommer ha 30 sekunder på att skriva in rätt lösenord vid start av display. Om du misslyckas kommer displayen att slockna.

    *Återställning av lösenord är endast möjligt vid en firmware-uppdatering om du glömmer ditt lösenord.

  • 1. För att höja elassistansnivån trycker du på plusknappen (A) på styret. För att minska eller stänga av elassistansen trycker du på minusknappen (B). Elassistansnivån visas på displayen (C) med siffrorna 0 till 5.

    2. Vill du inte ha någon elassistans när du cyklar väljer du nivån 0. Behöver du mycket hjälp höjer du nivån till 5.

    3. Du kan också ta hjälp av elassistansen för att leda eller köra cykeln i promenadfart utan att trampa. Denna funktion kan vara användbar om du vill leda cykeln upp för branta backar. För att ställa in elassistansnivån på promenadfart, håller du inne plusknappen (A) i mer än två sekunder. Elassistansnivån visas på displayen (D) som bokstaven P och cykeln börjar rulla framåt. Släpp plusknappen (A) när du vill stanna cykeln.

    4. Obs, följande gäller bara den nya modellen från 2020. På nya modellen kan du använda "elassistansen utan att trampa" även bakåt. Detta gör du genom att byta ut plusknappen, under punkt 3, till minusknappen (B). Det kan vara bra att använda om du exempelvis backar runt ett hörn. OBS: Backfunktionen fungerar ej på växelns yttersta lägen (tyngsta och lättaste växeln)

  • Detta behöver du för att laga punktering på framhjulen:

    Däckavtagare

    Punkteringslagningskit eller ny slang

    Såhär gör du utan att ta av hjulet:

    1. Fäll ner stödet under korgen eller placera något under korgen så att hjulet med punktering snurrar fritt.

    2. Använd däckavtagare för att kränga av däcket.

    3. Laga eller byt slangen.

    4. Kräng på däcket. Om du byter däcket bör du se till att riktningen blir rätt när du sätter på det nya däcket. Rätt riktning markeras vanligtvis med en pil på däckets kant.

    5. Pumpa däcket.

    6. Om du vill plocka av hjulet för att laga punktering hos reparatör eller på annat ställe, behöver du en insexnyckel 5 mm.

    Såhär gör du:

    1. Lossa skruvarna (A) med en insexnyckel 5 mm och ta bort bromsoket (B).

    2. Lossa skruven (C) med en insexnyckel 5 mm. Se till att sätta in insexnyckeln så långt det går. Skruven sitter hårt och spåret i skruven kan förstöras om insexnyckeln slinter. Det svarta locket runt skruven är vänstergängad men behöver generellt inte lossas. Får du inte relativt lätt loss hjulet med insexnyckeln, kontakta en verkstad .

    3. Plocka av hjulet. Undvik att röra handbromsen när hjulet är avmonterat. Om bromsklossarna sluts behöver du bända upp dem med en platt skruvmejsel och sedan ställa in bromsen.

    4. Laga punktering eller byt däck.

    5. Montera hjul och dra åt skruven (C).

    6. Montera bromsoket (B) men låt skruvarna (A) vara lösa.

    7. Ställ in bromsen.

  • Detta behöver du för att laga punktering på bakhjulet:

    • Skruvmejsel med Torx T20

    • Fast nyckel 15 mm eller skiftnyckel

    • Däckavtagare

    • Punkteringslagningskit eller ny slang

    Tips! Fotografera delarna innan du plockar av dem så blir det enklare att sätta tillbaka dem på rätt plats igen.

    Såhär gör du:

    1. Lägg i tyngsta växeln så att kedjan hamnar på minsta drevet.

    2. Stäng av elsystemet.

    3. Ta bort buntbanden som håller kabeln till motorn på plats. (A). Notera var buntbanden satt så det är lätt att sätta dit nya vid återmontering av hjulet.

    4. Dra ut kabeln (B) ur ramen och vrid på silverringen (C) för att koppla loss kabeln.

    5. Placera lämpligt föremål som stöd under cykeln.

    6. Ta bort skruven (D). Använd skruvmejsel med Torx T20.

    7. Ta bort muttrarna och brickorna (E) på varje sida av hjulet.

    8. Lyft av hjulet. Tryck ner bakväxeln (F) samtidigt som du för hjulet nedåt. Undvik att röra handbromsen när hjulet är avmonterat. Om bromsklossarna sluts behöver du bända upp dem med en platt skruvmejsel och sedan ställa in bromsen.

    9. Laga punkteringen. Om du byter däcket bör du se till att riktningen blir rätt när du sätter på det nya däcket. Rätt riktning markeras vanligtvis med en pil på däckets kant.

    10. Montera hjulet. Lägg kedjan på minsta drevet och passa in brickan (G), bromsskivan (H) och brickan (I). Se till att förhöjningen på brickan (I) pekar neråt.

    11. Sätt tillbaka muttrarna och brickorna (E) och dra åt. Se till att hjulet sitter rakt.

    12. Sätt dit skruven (D) och dra åt.

    13. Snurra hjulet för att kontrollera att det sitter rakt. Om nödvändigt, lossa muttrarna och skruven för att justera hjulet.

    14. Om bromsskivan (H) ligger emot bromsklossarna behöver du ställa in bromsen.

    15. Koppla in kabeln (B) och skjut in den i ramen igen.

    16. Fäst motorkabeln med nya buntband på samma punkter. (A).

    17. Pumpa däcket.

  • 1. Elsystemet består av en motor (A), ett batteri (B), display (C), kontrollknappar (D) och kontrollenhet (E).

    2. Motorn aktiveras när du trampar och assisterar upp till 25 km/tim. Elassistansnivån visas på displayen (C) och kan justeras med hjälp av kontrollknapparna (D) på styret. Det går så klart även att cykla helt utan elassistans som på en vanlig cykel.

    3. Du kan också ta hjälp av elassistansen för att leda eller köra cykeln i promenadfart utan att trampa. Denna funktion kan vara användbar om du vill leda cykeln upp för branta backar.

    4. Kontrollenheten (E) hanterar kommunikationen mellan batteriet och motorn.

    5. På cykeln finns också sensorer som känner av hur mycket kraft batteriet behöver ge vid ett visst tillfälle. Varje gång du startar elsystemet kalibreras dessa sensorer. Om pedalerna belastas under kalibreringen blir ingångsvärdena fel och cykeln kan upplevas som trög att trampa. Undvik därför att belasta pedalerna innan displayen har tänts vid uppstart. Om det händer är det bara att starta om elsystemet igen.

    6. Räckvidden med elassistans är 35-80 km beroende på elassistansnivå, last, vägens lutning och vind.

Kom igång med din Livelo